יום שני, 16 ביוני 2008

אלפרד היצ'קוק 1899-1980

אלפרד היצ'קוק 1899-1980
אחד הבימאים הגדולים בהיסטוריה של הקולנוע, שהצליח לכבוש את לב הקהל והמבקרים כאחד.
היצ'קוק החל את דרכו כמעצב גרפי של סרטים, עבר לבימוי וזכה להצלחה גדולה בשנות ה-30 באנגליה ובשנות ה-40-50 בארה"ב.
כאשר נשאל פעם מהו לדעתו סרט טוב, השיב: כאשר מחיר הכרטיס והבייביסיטר שווים את ההנאה מצפייה...למרות מה שנראה כגישה מסחרית פופוליסטית משמשת שיטת עבודתו כמופת לדייקנות קולנועית וליצירתיות חזותית.
הוא נהג לשרטט מראש כל תמונה וכל קומפוזיציה ולדקדק באחרון הפרטים הטכניים תוך כדי דיון מעמיק בנושאים מורכבים כמו חטא, אשמה, עונש, צורך בוידוי והפחד הקיומי מרוע ומ...נשים.
כל אלה, כשהם ארוזים בתבניות של מתח ועיצוב קולנועי מושלם מבחינת צילום, תאורה, עריכה ופס קול. היצ'קוק האמין שהקולנוען חייב לבטא את רעיונותיו בראש וראשונה באמצעים קולנועיים טהורים ולא להשתמש במצלמה כמתעדת, כפי שכינה 'ראשים מדברים'.
כשמבקרים התייחסו רק לתכנים של סרטיו אמר היצ'קוק שהם מזכירים לו צופה בציור של סזאן השואל האם התפוחים בציור הם חמוצים או מתוקים... היצ'קוק נודע גם ביחסיו המורכבים והבעייתיים עם נשים, כשהוא מציג אותן כמכוערות ומסרסות מצד אחד, או כבלונדיניות יפהפיות מושלמות ואכזריות מצד שני .
יותר מכל יוצר אחר בהיסטוריה של הקולנוע הותיר אחריו היצ'קוק שורה של אמירות שנונות ומצחיקות . מספרים למשל על אחת משחקניותיו ששאלה אותו איזה צד שלה יצטלם טוב יותר והיצ'קוק השיב לה : את יושבת עליו...

יום רביעי 16.7 פסיכו – משנת 1960
עם אנטוני פרקינס וז'נט לי
100 דק'
מריון קריין (ג’נט לי) מרגישה שמגיע לה יותר בחיים מאשר חבר המשלם מזונות לאשתו לשעבר ולכן אין לו כסף לשאת אותה לאשה . לכן כאשר מבקש ממנה הבוס שלה להפקיד 40 אלף דולר בבנק, היא מחליטה לברוח, להתחבר אל אהובה ולהתחיל חיים חדשים. במוטל דרכים בו היא מבקשת להעביר את הלילה משתבשות כל תוכניותיה. איש צעיר ומוזר שמנהל את המוטל ( אנטוני פרקינס) נכנס לחייה ותורם את סצנת הרצח והאימה המפורסמת ביותר בהיסטוריה של הקולנוע.
הררי מילים ניתחו, פיענחו, היללו והסבירו את הסצנה הזאת, עשרות סרטים ציטטו אותה וקסמה מסרב לפוג. הרצח שאין בו אפילו שניה אחת שבה ננעצת סכין בגופה של האשה, וכל הזוועה מתרחשת בראש הצופים בלבד, מהווה ביטוי מושלם לכוחה של העריכה הקולנועית ולגאונות של במאי היודע ל"הנדס" את המוח האנושי ולהשתמש בו כמייצר האימה האמיתית.


יום רביעי 23/7
וורטיגו משנת 1958
עם ג'יימס סטיוארט וקים נובאק
128 דק'
בלש משטרה הסובל מורטיגו, נשכר על ידי חברו לעקוב אחר אשתו המבצעת לעיניו התאבדות בקפיצה ממגדל, והוא בשל הורטיגו, אינו מסוגל למנוע את קפיצתה. הבלש הלום הצער שהתאהב בינתיים באשת חברו פוגש בהמשך אשה הנראית דומה בדמיון מפתיע למתאבדת והבלש המיואש למרות מצבו הנפשי הרעוע מחליט לחקור בדבר. כמו בכל סרטיו של היצ'קוק משמשת העלילה כאמצעי לחקר נבכי הנפש האנושית לשאלות של זהות, מציצנות והפחדים המניעים אותה.
בשנת 1996 זכתה יצירת המופת הזאת לחידוש טכני ומתיחת פנים כל כך רצינית שהדבר העלה לא מעט שאלות לגבי אתיקה של זכויות יוצרים ומידת הדמיון בינה לבין המקור ההיצ'קוקי

יום רביעי 30.7
האיש שידע יותר מדי משנת 1956
עם ג'יימס סטיוארט ודוריס דיי
120 דק'
סיפורו של זוג תמים ( דוריס דיי וג'יימס סטיוארט ) הנקלעים במהלך חופשה אקזוטית במרוקו לסבך של מזימות בינלאומיות ורצח פוליטי, העומד להתרחש בלונדון. על מנת להבטיח את שתיקתם נחטפת בתם הקטנה והאנשים התמימים הללו, כמו תמיד אצל היצ'קוק, מוצאים עצמם נגררים למצבים קיצוניים. הצופים מוצאים עצמם נסחפים לתערובת קסומה של מתח מקפיא דם מצד אחד, הומור מקאברי מצד שני כשהסיפור כולו עטוף בשפה קולנועית מבריקה ומדוייקת. מי לא זוכר את ההמתנה למצילתיים בסצנת השיא המפורסמת באלברט הול בלונדון, ומי לא זמזם לעצמו לא פעם את השיר שהפך ללהיט קה סרה סרה ... גירסה זו בכיכובם של דוריס דיי וג'יימס סטיוארט היא גירסה שניה לסרט באותו שם שעשה היצ'קוק בבריטניה בשנת 1934.
יום רביעי 6\8
חלון אחורי משנת 1954 עם ג'יימס סטיוארט וגרייס קלי
112 דק'

ג'יימס סטיוארט מגלם צלם עיתונות שרגלו נשברה וריתקה אותו לכסא גלגלים בחדרו בגריניץ’ וילג’, המציץ באובססיה למתרחש בבתי שכניו. כשעולה בו החשד שבאחת הדירות מתבצע פשע הוא משתף בחשדותיו את חברתו השואפת להינשא לו ( גרייס קלי) . כשאהובתו מבינה שרק במעבר לצד השני של המתרס היא תכבוש את לבו, היא משתפת פעולה ומשמשת עבורו כרגליים בעבודת הבילוש. בסיפורו של המציצן וסיפורה של היפיפיה, שרק בהיותה אובייקט להצצה נוגעת ללב הגבר שלה, מספר היצ'קוק את סיפורה של חווית הצפייה ואת היחסים המורכבים בין הקהל לקולנוע. חלון אחורי הוא אחד משיאי הבימוי הוירטואוזי של היצ’קוק ואחת מיצירות הקולנוע הרפלקסיבי הגדולות שנוצרו אי פעם .



תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

פסטיבל נהדר וסרטים נהדרים. אין ספק שהיצ'קוק הוא במאי סרטי המתח הטוב בעולם. היתה גם סדרה פעם של פרקים עם עלילות של היצ'קוק. בטח אפשר למצוא אותה באתר של סדרות לצפייה ישירה. מומלץ!

אלפרד היצקוק

אלפרד היצקוק
Powered By Blogger